Waarom is de Duurzame Schoolleider Verkiezing zo belangrijk? Scholen spelen een cruciale rol in het vormen van een generatie die bewuste keuzes maakt voor de toekomst. De kracht achter deze duurzame transformatie? Een harmonieus samenspel van curriculum, pedagogiek, visie, bedrijfsvoering en de schoolomgeving. Schoolleiders zijn de verbindende factor in dit proces en hebben een essentiële rol in het bevorderen van duurzaamheid binnen hun scholen. De Duurzame Schoolleider Verkiezing biedt een podium aan deze leiders, erkent hun inspanningen en inspireert anderen om duurzaamheid een kernonderdeel van hun schoolbeleid te maken.
Wat maakt een schoolleider duurzaam? Elke school heeft schoolleiders die de dagelijkse schoolactiviteiten leiden, leraren begeleiden, leerlingen motiveren en de gemeenschap betrekken. Maar een duurzame schoolleider gaat verder. Zij zorgen ervoor dat milieubewustzijn, sociale rechtvaardigheid en economische verantwoordelijkheid in elke laag van het onderwijs worden geïntegreerd. Denk aan energiezuinige schoolgebouwen, afvalreductie, gezond en lokaal voedsel in de kantine, en duurzaamheid als vast onderdeel van het curriculum.
Ervaringen en best practices: Wieneke Maris, oud-winnaar Duurzame Docent VO, docent International School The Hague, actief bij Teachers for Climate benadrukt het belang van deze verkiezing:
“Schoolleiders met een visie op duurzaamheid zijn essentieel in het structureel integreren van duurzaamheid in het onderwijs op een whole school niveau. Wat we nu zien is dat er veel inspirerende initiatieven zijn op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs, deze zijn vaak opgezet door gepassioneerde docenten en hun studenten. Juist schoolleiders kunnen ervoor zorgen dat deze verankerd en gestimuleerd worden.”
Sustainable Development Goals
Duurzaamheid benaderen wij hierbij in de breedte vanuit de wereldwijde Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Dit houdt in dat we naast bijvoorbeeld milieuaspecten kijken naar de sociale kant van duurzaamheid (gelijkheid en inclusie).
"DOOR KENNIS UIT TE WISSELEN WILLEN WE GEZAMENLIJK NIEUWE STAPPEN ZETTEN RICHTING VERANKERING VAN DUURZAAMHEID IN HET ONDERWIJS."
LEREN VOOR MORGEN Coöperatie Leren voor Morgen bestaat uit een groep samenwerkende organisaties. Als netwerk zetten wij ons in voor leren voor duurzame ontwikkeling: binnen én buiten het onderwijs en van peuter tot professional. Ons doel is om duurzaamheid in het DNA van het onderwijs te verankeren. Dit doen we aan de hand van een integrale benadering: The Whole School Approach
DYADE Sinds 1656 draagt Dyade direct en indirect bij aan kwaliteitsonderwijs in Nederland. Dit doen wij vanuit de overtuiging dat onderwijs de fundatie vormt voor kansengelijkheid, inclusiviteit en participatie. Wij bieden hoogwaardige leergangen, trainingen en events op maat. En geven ondersteuning, advies en inspiratie op het gebied van financiën en HR. Wij bieden praktische handvatten om jou én jouw organisatie verder te brengen.
In samenwerking met
NADO De Stichting Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) een non-profit organisatie op het gebied van duurzaamheidseducatie ten dienste van docenten in het basis- en voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs. Wij bieden online en offline educatieve programma’s aan op het gebied van duurzaamheid.