Oriana Pattinama brengt sociale duurzaamheid in de praktijk: op haar school zijn alle leerlingen gelijk, ongeacht afkomst. Ieder kind krijgt bovendien een goede maaltijd op de Magistraal, zodat er geen kind op school komt met honger (iets wat helaas veel voorkomt).
Als tandem werken zij samen in het bouwen van wat zij zelf noemen ‘een gemeenschapsschool’. Dit is een school die goed geworteld is in de lokale context. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten. Vanuit de lokale netwerken waar de school in fungeert kan de leerling levensecht leren in een contextrijke omgeving, anderzijds kan de school ook echt van meerwaarde zijn voor zijn omgeving. De school fungeert daarbij als katalysator in de groene (agrarische) transitie voor haar omgeving en voor de leerlingen.
Rynette is een schoolleider die ervoor zorgt dat duurzaamheid niet blijft bij een losse projectweek, maar steeds dieper verankerd raakt in de identiteit van de school. Ze maakt er uren en rollen voor vrij, stimuleert leerlingparticipatie en zorgt dat het geïntegreerd terugkomt in curriculum en pedagogiek en een constant aandachtspunt is voor de bedrijfsvoering. Onder haar leiding heeft de school de groene Eco Schools vlag gekregen en is buitenonderwijs standaard onderdeel geworden van de PO lesplanning. Duurzaamheid is een focuspunt bij alle inkoop van de school. De twee schoolgebouwen hebben energielabel A+++ en A++++ en hebben spectaculaire duurzaamheidsverhalen.
Twan wil duurzaam, gezond en lekker eten aantrekkelijker maken voor alle lagen van de bevolking. Als kleine jongen ging Twan met zijn moeder vlierbessen en rozenbottels plukken om daar jam, ranja en wijn van te maken. Jaren later stond hij als (chef)kok in de keuken van diverse restaurants. Hij vond het leuk om jonge mensen te enthousiasmeren de juiste keuzes te maken. Hij nam ze mee naar de markt om de overgebleven producten op te halen en er de mooiste gerechten van te maken. Hij evolueerde samen met anderen het concept van de nieuwe Nederlandse keuken naar Dutch Cuisine. Die principes vertaalt hij verder naar het kappersvak binnen zijn afdeling met de ambitie om in 2026/2027 een duurzame kapsalon te openen waar studenten voorbereid worden op hun toekomst.
Neville Kirton has had a transformative impact on our school’s vision and understanding of education for sustainable development in a short time since becoming Principal in 2023. His strategic and value-driven vision for the school is inspiring, challenging and progressive. His systematic approach to driving change is rooted in a deep conceptual understanding of educational pedagogy and practice from multiple contexts. Neville honours both staff and student agency by providing time and space for deep reflection, professional development and opportunities for leadership and taking action. He is an excellent candidate for Sustainable School Leader of 2024.
Jeffrey is een innovatieve en betrokken schoolleider die duurzaamheid in alle facetten van het onderwijs integreert. Hij brengt stabiliteit in zijn team door persoonlijke gesprekken en inzet op draagkracht, en stimuleert collega’s om grenzen te bewaken en hun talenten te benutten. Hij creëert kansen voor studenten door projecten zoals upcycling, kunstzinnige vorming en samenwerking met bedrijven, waardoor duurzaamheid en gelijke kansen zichtbaar worden in het curriculum. Met zijn tomeloze energie en enthousiasme inspireert hij zowel collega’s als studenten, en weet hij duurzame ontwikkeling breed gedragen te maken binnen de school en daarbuiten.
Anita weet als geen ander mensen te inspireren en te motiveren. Zeker als het gaat om duurzaamheid. Ze is een leider die je wel wíl volgen! Anita ziet duurzaam onderwijs niet alleen als een verplichting, maar een kans om onze leerlingen te empoweren en een positieve impact op de wereld te hebben. Zij gelooft dat we samen een toekomst kunnen creëren waarin onderwijs niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook duurzaam en betekenisvol.