Nieuws

Onderzoek Positieve Impact

Samen met Nyenrode Business Universiteit en Rotterdam School of Management heeft Dyade in 2024 wetenschappelijk onderzoek gedaan naar duurzaamheid en het onderwijs. Meer dan duizend mensen uit alle lagen van het primair, voortgezet en beroepsonderwijs hebben aangegeven hoe zij over dit onderwerp denken.

Het Rapport Positieve Impact Onderwijs 2024 bundelt waardevolle inzichten over sociale, ecologische en economische duurzaamheid, binnen het onderwijs, in de klas en daarbuiten.

Welke rol zien mensen in het onderwijs voor zichzelf en wat is hun verwachting van leidinggevenden daarbij? Wat betekent duurzaamheid voor betekenisvol werk, betrokkenheid en uiteindelijk de verloopintentie?

Deze laatste inzichten en kennis delen we daarom graag; een positieve impact maak je immers samen!

Lees hier meer en download het rapport

De staat van het Duurzaam Onderwijs

Jaarlijks schetst de Staat van het Onderwijs de stand van zaken in het onderwijs in Nederland. Dat er – zowel binnen als buiten het onderwijs – steeds vaker wordt gesproken over leren voor duurzame ontwikkeling, is voor Leren voor Morgen aanleiding om de eerste Staat van het Duurzaam Onderwijs uit te brengen. Giuseppe van der Helm (directeur Leren voor Morgen): “Het is belangrijk om ook op dit onderwerp de stand van zaken te monitoren. Leren voor duurzame ontwikkeling draait immers om de kerntaak van het onderwijs: leerlingen voorbereiden op de wereld van morgen.”

De Staat van het Duurzaam Onderwijs geeft een overzicht van verschillende onderzoeken, feiten en cijfers van de mate waarin scholen bezig zijn met leren voor duurzame ontwikkeling.

Over het algemeen wijst de eerste Staat van het Duurzaam Onderwijs uit dat leren voor duurzame ontwikkeling een onderwerp is dat op de agenda van overheden, sectorraden en onderwijsinstellingen staat. In het middelbaar en hoger beroepsonderwijs is dit met name te verklaren door de toenemende vraag vanuit praktijkpartners om meer aandacht voor duurzaamheid in de (vak)opleidingen. Maar ook in het funderend onderwijs staat het onderwerp op de agenda. 56% van de basisscholen en 59% van de middelbare scholen besteedt op ad hoc of projectbasis aandacht aan duurzame ontwikkeling. Bijvoorbeeld door mee te doen aan actiedagen of door deelname aan duurzaamheidsprogramma’s.

Lees hier meer en download het rapport

Webinars duurzaamheid in het onderwijs

Richting geven aan duurzaamheid in de onderwijspraktijk

Deze webinarserie is onder andere ontwikkeld voor schoolleiders en -bestuurders en richt zich op het integreren van duurzame ontwikkeling in het onderwijs. De webinars behandelen verschillende aspecten van de Whole School Approach, waarbij scholieren en docenten worden aangemoedigd om actief met duurzaamheid aan de slag te gaan.

Tijdens de webinars bespreken we hoe schoolbestuurders en schoolleiders dit proces concreet kunnen ondersteunen en faciliteren, met de Sustainable Development Goals als leidraad. Samen met andere deelnemers worden stappen geïdentificeerd die het onderwijs kan nemen om bij te dragen aan de transitieopgaven van de samenleving. Ook wordt de rol van de overheid besproken bij het ondersteunen van schoolbesturen en schoolleiders.

Daarnaast delen we praktijkvoorbeelden ter inspiratie en bieden we deelnemers de mogelijkheid om hun leiderschap te herijken. In verschillende tafelsessies werken schoolbestuurders, schoolleiders en een scholier van het Landelijk Aktie Comité Scholieren samen om ‘duurzaamheid’ om te zetten in concrete instrumenten en activiteiten binnen hun eigen onderwijspraktijk. Hierbij wordt besproken hoe duurzaamheid kan worden geïntegreerd in de visie van de school en hoe dit in de praktijk kan worden gerealiseerd.

Bekijk hier de webinars