Jurycriteria Duurzame Schoolleider Verkiezing

Tussen 13 oktober en 13 november beraadt de jury zich over de Duurzame Schoolleider Verkiezing. Een verkiezing voor schoolleiders, locatiedirecteuren, opleidingsdirecteuren, teamleiders en managers in het po, vo en mbo. Deze schoolleiders hebben niet allemaal dezelfde rol, hetzelfde team of dezelfde onderwijsuitdagingen.

Toch gaat de jury op zoek naar de meest Duurzame Schoolleider. Om alle genomineerden met elkaar te kunnen vergelijken, kijkt de jury naar hoe de schoolleider ruimte en richting geeft aan duurzame ontwikkeling. Hieronder staan de jurycriteria die de jury gebruikt om alle genomineerde schoolleiders te vergelijken.

  1. Betrekt collega-schoolleiders, docenten en lerenden in het samenstellen van duurzaam onderwijs (integraal, dus niet alleen vakinhoudelijk maar ook op visie, pedagogiek, bedrijfsvoering, omgeving, professionalisering) en geeft hen handelingsperspectief, door naast inhoudelijk leiding geven ook de omgeving mogelijkheden te geven om bij te dragen aan authentieke en actiegerichte oplossingen, en schept kaders voor docenten en teams om te handelen
  2. Krijgt een groot deel van de school mee in duurzame ontwikkeling Dit kan duurzaam gedrag zijn, maar mag ook zijn dat veel mensen de door de schoolleider aangedragen initiatieven steunen en dat mensen daar trots op zijn
  3. Vervult inspiratierol. Is het meest inspirerend omtrent duurzaamheid, voor (beginnend) docenten, leerlingen, collega’s en mensen buiten de school
  4. Heeft een brede en integrale opvatting van duurzaamheid. Zorgt ervoor dat de 17 SDG’s op school worden uitgevoerd (van gendergelijkheid, tot biodiversiteit) en zorgt dat meerdere facetten van een duurzame samenleving zichtbaar zijn in het onderwijs
  5. Werkt structureel en succesvol samen met externe partijen in de omgeving en krijgt deze omgeving mee in duurzame ontwikkeling. Denk aan gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners

De schoolleider is in de praktijk van de school geworteld en weet de uitdagingen van de school goed te koppelen aan de visie of duurzame ontwikkeling.