De jury, bestaande uit Tim Verhoef (docent vo), Robert Kwist (onderwijsmedewerker po), Fé Swets (scholier) en Henk Tameling (oud docent, voormalig schoolleider), heeft met voldoening kennisgenomen van de acht nominaties voor de titel van Duurzame Schoolleider 2024. Deze waren divers qua onderwijssoort (po, vo en mbo).
Wat voor alle kandidaten geldt is hun enthousiasme, passie en betrokkenheid bij het thema van duurzaam onderwijs. Met veel energie werken ze op hun school en in hun eigen omgeving samen met docenten, leerlingen, ouders en maatschappelijke organisaties aan de verduurzaming van het onderwijs.
De meeste van hen laten zich daarbij leiden door de (Sustainable Development Goals (SDG’s). De mate waarin dat vanuit een integrale visie gebeurt, verschilt nogal. Ook zijn er verschillen te constateren tussen de relatie van de school en de schoolleider met de samenleving. In een aantal gevallen was sprake van verdieping en uitbreiding van de SDG’s met de Inner Development Goals.
De jury heeft op basis van de zes criteria de genomineerden vergeleken. Dat was niet eenvoudig omdat de verschillen soms minimaal waren. Dit was helaas in een aantal gevallen niet geheel mogelijk door het feit dat de mate van gedetailleerdheid nogal verschilde. Ook misten we hier en daar ondersteunende voorbeelden bij de geformuleerde kwalificaties. Wij adviseren de voor dit evenement verantwoordelijke organisaties het volgend jaar dit punt meer aandacht te geven bij de beoordelingscriteria. In dit geval kun je denken aan school- en jaarplannen waarin verslag wordt gemaakt van duurzame praktijkvoorbeelden.
We hebben als jury in goed overleg gekeken naar de persoon die we het stempel van ‘duurzame onderwijsambassadeur’ zouden willen meegeven. Na uitvoerig beraad zijn wij unaniem tot de conclusie gekomen dat
JEFFREY VOGEL van MBO Albeda, locatie Haastrechtstraat Rotterdam, de titel van Duurzame Schoolleider van 2024 verdient.
Zijn aandacht voor de persoon, zijn mate van ondersteuning van zijn teamgenoten en zijn enthousiasme hebben geleid tot een school waar duurzaamheid door zijn gedrag en inzet een stabiele factor is geworden. De manier waarop hij de SDG’s weet toe te passen zijn een voorbeeld voor anderen om ook mee te werken aan de realisatie van zijn visie en missie. Het gevolg is een daadkrachtig geheel dat mensen inspireert om samen mee te werken aan een duurzame visie op school. Dat is een bekroning waard.
Over de andere toppers meldt de jury het volgende.
Rynette de Villiers heeft tot nu toe een indrukwekkende reis afgelegd in Amsterdam Zuid en Zuidoost op de Amsterdam International Community School. Wat bij haar opvalt is de intensieve samenwerking met alle geledingen binnen en buiten de school. Wij waarderen haar meerzijdige benadering: ecologisch en sociaal waarbij diversiteit concreet wordt nagestreefd.
Twan Muster van het Koning Willem 1 College met community ’s in Den Bosh, Oss, Veghel en Cuijck heeft als docent in de horeca-opleidingen indrukwekkende resultaten behaald op het gebied van duurzaamheid. Twan heeft de potentie de komende jaren zich als kersverse directeur verder te ontwikkelen tot een duurzaam boegbeeld.
Anita Nijland van Montessori Arcade in Utrecht is een energieke schoolleider met veel passie. Zij slaagt erin veel van haar teamgenoten mee te krijgen. Waar we als jury warm van worden is het gegeven dat Anita als schoolleider consequent en vaak het goede voorbeeld geeft waar anderen zich door laten inspireren. Het onderwijs in Nederland heeft dit soort gangmakers hard nodig.
Neville Kirton van de Amity International School in Amsterdam, is erin geslaagd de laatste twee jaar zijn collega’s mee te krijgen op de duurzame reis. Interessant, en zeker passend bij dit type onderwijs, is de aansluiting die hij zocht bij een Erasmusplus project over duurzaamheid. Een ander voorbeeld waar andere scholen iets van kunnen opsteken is, zijn de professionele leergemeenschappen die Neville heeft opgezet.
Oriana Pattinama van de Magistraat in Middelburg is een duurzame schoolleider van de praktijk van onderwijskansen voor elk kind. Zij slaagt erin haar passie voor ‘gelijkheid voor kinderen’ over te brengen op haar collega’s. De jury heeft waardering voor de manier waarop Oriana haar school tot het centrum van de wijk wil maken.
Sjaak Kreeft en Hijlke Wijnja van Yverta Ottoland verbinden hun school met de omgeving waarbinnen zij met hun collega’s en leerlingen werken. Zij gaan de duurzame uitdaging aan in de agrarische wereld waar transities geen vanzelfsprekendheid zijn. In alles wat zijn doen benadrukken ze de relatie van hun onderwijs met de maatschappelijke werkelijkheid. Zo’n ambitie verdient onze steun en waardering.
Tina van Wouw van 4You Academie in Den Haag is om meerdere redenen uniek te noemen met haar streven, samen met anderen, een nieuw onderwijsconcept te ontwikkelen waarbij termen als ‘circulaire ontwikkeling’ ‘en ‘cocreatie’ concrete betekenis krijgen. Pedagogiek en didactiek krijgen in dit vernieuwende concept andere inhoud en vorm. Het hoofddoel is daarbij goed te zorgen voor de planeet en onze kinderen. Zo’n initiatief verdient ons aller steun.
Tenslotte
De jury is onder de indruk van de diversiteit aan initiatieven, projecten, samenwerkingsvormen en integraliteit. Er is door meerdere mensen de afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan om de weerbarstige wereld mee te krijgen naar een gezonde toekomst voor onze leerlingen. Wij adviseren de organisatoren van dit evenement alle kandidaten te faciliteren om samen te komen in een nieuw netwerk van duurzame schoolleiders NL en kennis en ervaringen met elkaar te delen en te ontsluiten voor collega-schoolleiders.
Hoorn, 5 november 2024
Henk Tameling, voorzitter jury DSV 2024